Verdens ti dyreste biler

Verdens dyreste biler har nogle priser der minder om fantasimillionerne i Anders And-historierne, men ingen skal forhindre os i at skrue op for drømmene og kigge lidt nærmere på de pragtfulde køretøjer.

 

FET_DyreBiler_1. Koenigsegg-Trevita

 

01. Diamantbelagt drømmeluksus
Koenigsegg CCXR Trevita: Pris begynder ved 32,5 mio. kr. uden afgifter.

Svenske Koenigseggs har søreme en bil til på listen – og tilmed den dyreste og mest ærefrygtindgydende i rækken. Simpelt hen verdens dyreste bil til en pris på godt og vel et godt stykke over 60 mio. kr. med danske afgifter. Men hvorfor så latterlig dyr? Fordi kulfiberkarosseriet er overtrukket med en særlig finish af diamanter. Uden diamantlakken fås CCXR også i en version for fattigrøve 15 mio. kr. billigere. Bilen er fremstillet i tre eksemplarer og producenten, sportsvognsfantasten Christian von Koenigsegg, har udover kvindens bedste ven smidt en ‘simpel’ motor i øsen, der yder 1004 hk med en tophastighed på 410 km/t. Luk øjnene og forestil dig, at du holder rattet i den svenske super-duper-luksus bil.

 

FET_DyreBiler_2. Lamborghini Veneno

 

02. Dødbringende ekstravaganza
Lamborghini Veneno: Pris begynder ved 30,5 mio. kr. uden afgifter.

Veneno betyder gift og passer perfekt til Lamborghinis luksusbil, som blev bygget for at fejre det navnkundige bilfirmas 50 års fødselsdag. Bilen ser dødbringende ud – på den overdådige måde, forstås. Bilen er uforskammet pompøs, og designerne har skabt noget, der ligner et væsen fra det ydre rum. Det eneste, der er mere mageløst end udseendet, er prisen på de 30,5 mio. kr. uden afgifter. Hypersportsvognen byder sig til med en motorkraft, som også er frygtindgydende. V12-motoren på 6,5 liter yder nemlig 750 hk, har en topfart på 355 km/t og klarer 0-100 km/t på bare 2,9 sekunder.

 

FET_DyreBiler_3. Lykan-HyperSport

 

03. Fartmonster fra fremtiden:
Pris begynder ved 24 mio. kr. uden afgifter Motors Lykan Hypersport.

Du kan måske huske Lykan Hypersport fra Furious 7, hvor fantasibilen fra De Forenede Arabiske Emirater  bogstaveligt fløj gennem tre skyskrabere i Dubai. I en filmserie, som er omgivet af de lækreste biler og det fedeste gear i verden, er dens medvirken i en så central scene en understregning af bilens karisma. Tag for eksempel de juvelindlagte forlygter, mågevingedørene og et interiør, der med sit holografiske display ligner noget fra filmen Blade Runner – bare i en opdateret udgave. Bilen minder om et pansret fremtidsmonster og dens tophastighed på 385 km/t i en 3.7 liter motor med dobbeltturbo passer perfekt til udseendet. Vruuum.

 

FET_DyreBiler_4. Bugatti-mansory-vivere

 

04. Tyske tryllekunstnere på spil
Manson Vivere Bugatti Veyron: ‘Pris begynder ved 23 mio. kr. uden afgifter.

Verdens 10 dyreste biler er ikke komplet uden en udgave af den fantastiske Bugatti Veyron. Manson Vivere-versionen er valgt, fordi den både er en af de hurtigste, dyreste og mest ekstravagante biler på kloden. Bugattien er blevet pimpet gevaldigt op af de tyske tryllekunstnere fra Mansory-fabrikken. De har blandt andet iklæde bilen en gang lakeret kulfiber, forstærkede LED lygter, en ekstrem spoiler og en helt ny kølergrill med en ganske særlig grafisk signatur. For at understrege Bugatti Veyrons fantastiske historie, har designere via laser skrevet klassiske løb som Targa Florio både indvendigt og udvendigt. Og så kan den køre 408 km/t.

 

FET_DyreBiler_5. Ferrari-F60

 

05. Ferrari the American way 
Ferrari F60 America: Pris begynder ved 17 mio. kr. uden afgifter.

For at fejre Ferraris 60 års dag i USA, byggede den norditalienske bilfabrikant 10 eksemplarer af denne ekskvisitte sportsbil. Det kan man blandt andet se på farverne all over, der matcher stars and stripes, måden, den er malet på og ikke mindst på den elegante kaleche, der kan betjenes, selv når man kører op til 120 km/. F60 er mekanisk identisk med Ferrari F12 Berlinetta, som med sine 6.2 liter V12 motor med 740 hk ikke just er nogen Fiat Panda. Den kan man godt blære sig med på Route 66.

 

FET_DyreBiler_6. Koenigsegg one1

 

06. Verdens hurtigste bil?
Koenigsegg One:1: Pris begynder ved 13,5 mio. kr. uden afgifter.

Svenskerne kan andet og meget mere end at skabe møghamrende stabile Volvoer og Saab-biler. Koenigsegg One:1 fra hinsidan er en drømmebil, der bryder alle normale grænser. Med en topfart på 439 km/t er det måske den hurtigste bil, der nogensinde er sat i produktion. Det sørger de 1360 hk for. Da bilen vejer 1360 kg – heraf navnet One:1 – giver det en udladning på én hk pr. kg.  Bilen er kun produceret i seks eksemplarer, så du ser nok ikke en Koenigsegg One:1 komme tøffende ned ad Rådhuspladsen.

 

FET_DyreBiler_7. Aston Martin 77

 

07. Klassiker og vilddyr i en og samme bil
Aston Martin One-77: Pris begynder ved 10 mio. kr. uden afgifter.

Selvom bilen er så elegant og klassisk, at man får tårer i øjnene, får du svært ved at fingrene i den.  Der er nemlig kun lavet 77 eksemplarer af den eksorbitant efterspurgte One-77. Bilen næsten tigger om at blive kørt af James Bond, men han hoppede som bekendt ind i DB10-udgaven fra den engelske bilproducent i filmen Spectre i stedet. Under den smukke køler ligger en V12 7.3 liter motor, der klarer 750 hk. Det gør den til den hurtigste Aston Martin ever, og den klarer da også 0 til 100 på 3,5 sekunder.

 

FET_DyreBiler_8. Pagani-Huayra

 

08. Huayra blæser deruda’
Pagani Huayra: Pris begynder ved 10 mio. kr. uden afgifter.

Huayra er næsten lige kendt for sit knudrede navn som for dens fabelagtige køreegenskaber. Den italienske skønhed er navngivet efter vindenes gud i Inkariget og blæser deruda’ med en topfart på 370 km/t. Interiøret er særpræget, overdrevet og smukt. Monocoquen, der er hele cellen omkring køreren, består primært af kulfiber-tititanium, hvilket giver suveræn stivhed og sikkerhed. Pagani har forsket intensivt i at sænke vægten og er nede på blot 1.350 kg. Huayra har hurtigste tid på banen i Top Gear, så pas på, den kan blæse dig omkuld.

 

FET_DyreBiler_9 . Ferrari laferrari

 

09. Klodset navn til smuk bil
Ferrari laFerrari: Pris begynder ved 9,5 mio. kr. uden afgifter.

Ferraris første forsøg ud i en hybridbil er en både vanvittig flot og vanvittig hurtig køretøj. Den dragelignende Ferrari laFerrari med de vilde døre accelererer fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den når 200 kilometer i timen på 7 sekunder. Bilen er undtagelsesvis ikke designet i samarbejde med Pininfarina, hvilket er først gang siden Dino 308 GT fra 1973, men intet tyder på, at de to giganter stopper det kreative samarbejde. Navnet Ferrari laFerrari skal illustrere, at bilen er den ultimative Ferrari, men det klodsede navn har vakt en del moro i bilkredse. Det blæser de 499 begejstrede bilejere, som nåede at købe bilen, nok på. Bilen fremstilles ikke mere.

 

FET_DyreBiler_10. Zenvo-ST1

 

10. Dansk superbil
Zenvo ST1: Pris begynder ved 8 mio. kr. uden afgifter.

Det første sted at starte med verdens fedeste og mist lirede biler er naturligvis – Præstø! Zenvo hedder den danske superbil, som er bygget af motorfantasten Troels Vollertsen godt suppleret af designer Christian Brandt  og en pengestærk russisk biltosse.
Fartmonsteret Zenvo flyver 375 kilometer i timen takket være massive 1104 hk i en 6.8 liter V8 motor. Bilen er sat i produktion, men den fik desværre problemer, da den blev testet i Top Gear. Men den er et både råt og smukt stykke dansk ingeniørarbejde.